Andrea doet het toch

Andrea doet het toch Als coördinator van het Trefpunt help ik vrijwilligers een goede plek te vinden en zorg dat iedereen met een vraag wordt geholpen. Van een simpel reparatieverzoek tot het aanvragen van schuldhulpverlening. Wij doen het gewoon.  Van 25 jaar vrijwilliger naar tegenprestatie Ik ben al 25 jaar actief als vrijwilliger met of zonder baan en heb hiervoor zelfs een onderscheiding gekregen van gemeente Rotterdam. Nu moet ik het echter tegenprestatie noemen. Dat was in het begin best moeilijk omdat mensen denken dat je hun baan komt inpikken. Het is gewoon geen vriendelijk woord, maar je raakt eraan gewend. Nu is het mijn tegenprestatie om mensen te begeleiden die een tegenprestatie moeten doen. Er komen mensen binnen vanuit de gemeente Rotterdam, prestatie 010 en Vestia. Dan bekijk ik waar we deze vrijwilligers kunnen plaatsen. Bij ons in het Trefpunt of ergens anders in de wijk. Wij hebben bijvoorbeeld een gastvrouw met beperkingen. Eerst was ze heel ingetogen, maar nu houdt ze de agenda bij en neemt de telefoon op. Ik ben superblij met haar! Iedereen is bij het Trefpunt ervaringsdeskundige Iedereen bij het Trefpunt is een ervaringsdeskundige. Zo hebben we bijvoorbeeld een somalische dame die bij ons in het Trefpunt al vaker voor hulp langskwam. Ze was de Nederlandse taal niet zo machtig en vroeg of ze mocht komen helpen met koffie zetten en dat soort dingen. Nu is ze al vier jaar bij ons en op het punt gekomen dat ze verder kan. Ze heeft een baan aangeboden gekregen. Het trefpunt en corona Normaal gesproken kan iedereen bij ons binnenlopen met elke vraag. We hebben een megagrote tafel waar ik zat. Mensen komen binnen en stellen bij mij of andere medewerkers hun vraag. Daarnaast helpen ze elkaar ook! Als iemand bijvoorbeeld een nieuwe bril nodig heeft, weet er altijd wel iemand waar er een in de aanbieding is.  Tijdens de eerste lockdown zijn we helemaal gesloten en heb ik samen met een andere persoon alle vragen telefonisch en digitaal beantwoord. Mensen wisten ons goed te vinden. Zelfs zo goed dat ik op een gegeven moment ‘s avonds om tien uur nog gebeld werd! Ik heb daar wel een grens in moeten trekken.  We helpen elk jaar gratis 300 mensen helpen met belastingaangifte Eén van de dingen die kwam te vervallen door corona was de infodag van de belastingwinkel. Normaal helpen we gratis zo’n 300 mensen hun belastingaangifte te doen. Het heeft weken geduurd iedereen te bereiken en we hebben veel mensen geholpen uitstel aan te vragen. In die drie maanden thuiswerken heb ik 30 mensen geholpen hun aangifte te doen. Uiteindelijk hebben we op 12 september in een aangepaste versie het event door kunnen laten gaan. Toen hebben we zo’n 100 mensen geholpen. Daar ben ik erg trots op! Door corona verliezen veel mensen juist hun baan of studie en komen in de geldproblemen. De armoede wordt groter. Veel mensen zijn op dit moment gewoon niet zelfredzaam en instanties zijn door corona minder benaderbaar. We maken zulke heftige dingen mee en proberen mensen te helpen in hun wanhoop. Ik wil mijn team dan ook super complimenten geven voor hun doorzettingsvermogen! Zelf val ik in de kwetsbare groep voor corona en heb een broze gezondheid, maar ik ben dankbaar dat ik dit werk toch kan doen. Het is wie ik ben, dat kan ik niet zomaar uitschakelen.’ Fotografie door Eveline Gerritsen  Tekst geschreven door Evita Lammes Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward

Lees het verhaal

Geïnspireerd...?

Meld je aan

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen