Peter helpt verder
Als vrijwilliger bij de algemene dienstverlening van Slachtofferhulp ondersteun ik slachtoffers op emotioneel en praktisch gebied. Met professionaliteit, aandacht, rust en een luisterend oor help ik slachtoffers verder. Het is mooi als zij de regie over hun leven terugkrijgen en weer in eigen kracht staan. Je merkt dat dit vrijwilligerswerk er echt toe doet.
Verschillende mensen komen bij Slachtofferhulp terecht. Dit kan na een aangifte bij de politie zijn, maar ook na een eigen aanmelding (bijvoorbeeld als iemand getuige is geweest bij een heftig verkeersongeval). Mijn collegaās inventariseren eerst telefonisch of er een hulpvraag is. Als dat inderdaad het geval is, komen ze bij mij of andere collegaās van de algemene dienstverlening terecht. Samen kijken we dan wat er gebeurd is en waar behoefte aan is. Bij Slachtofferhulp kunnen we zeer diverse hulp aanbieden. Allereerst begeleid ik het verwerkingsproces en bied ik sociale ondersteuning. Als vrijwilliger ben ik geen behandelaar, maar ik kan cliĆ«nten wel doorverwijzen naar professionele zorg waar nodig. Daarnaast help ik cliĆ«nten ook in praktische zin. Denk bijvoorbeeld aan vervangende woonruimte bij brand, ondersteuning bij verzekeringskwesties of aan assistentie van onze juridische afdeling. Wij hebben een heel groot netwerk aan hulporganisaties waarmee we mensen verder kunnen helpen.
Mensen weten dat ze bij me terecht kunnen
Het vrijwilligerswerk is erg divers. Niet alleen ondersteun ik slachtoffers na verschillende soorten incidenten, ook de contacten met slachtoffers variĆ«ren. De ene keer is het heel zakelijk en een andere keer juist persoonlijk. Daarnaast hebben sommige mensen behoefte aan kortdurende hulp en anderen aan langdurige hulp. Iedereen krijgt alle tijd en ruimte die hij of zij nodig heeft. Wij hebben onze eigen cliĆ«nten, zodat we het gehele traject samen doorlopen. Er is vaak sprake van stress en emotie, omdat er iets ergs is gebeurd. Dat noemen wij normale reacties op een abnormale situatie. Ik vind het belangrijk om rust en overzicht te creĆ«ren, zodat cliĆ«nten weer grip op hun leven krijgen.Ā
Iedere vrijwilliger heeft zijn eigen kennis en kunde. Daarom werken wij met specialismen, waarbij we nog beter passende hulp kunnen bieden. Zo ben ik bijvoorbeeld gespecialiseerd in verkeer en cybercrime. Naast mijn normale diensten, draai ik ook piketdiensten. Als ik dan word opgeroepen, bied ik acute hulp bij heftige incidenten. Dan is het vaak heel praktisch inventariseren waar behoefte aan is, zoals bijvoorbeeld opvang, spullen die zijn ingenomen door de politie of vervoer. Het is uitdagend, maar zeer dankbaar vrijwilligerswerk.
Ik doe het nog elke dag met heel veel plezier
In 2022 hebben we ruim 392.000 slachtoffers kunnen helpen. Dat klinkt als een mooi aantal, maar het is belangrijk om nog meer slachtoffers te kunnen helpen. Daarom zijn wij altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Als je echt iets wil betekenen voor je medemens en in de gelegenheid bent, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Het is fijn als je een beetje een achtergrond hebt, maar als nieuwe vrijwilliger krijg je trainingen en word je opgeleid om met mensen overweg te kunnen die hulp nodig hebben. Daarnaast is er ook ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Er wordt vanuit Slachtofferhulp op een hele professionele manier met alle vrijwilligers omgegaan. Dat vind ik prettig, want dit werk is belangrijk en zonder vrijwilligers houdt het op. Het is heel mooi werk, waarmee je iets kunt betekenen voor een ander.
Wil je weten welke vacatures er momenteel open staan bij Slachtofferhulp? Bekijk ze hier.
AndrƩ digitaliseert
AndrĆ© digitaliseert Al bijna 10 jaar ben ik docent digitale vaardigheden bij Bibliotheek Rotterdam. Ik help mensen met het gebruik van hun laptop, computer of telefoon. Of het nu gaat om apps installeren, digitale formulieren invullen of videobellen, ik leer ze er alles over! Toen ik vervroegd met pensioen ging, heb ik besloten om vrijwilligerswerk te gaan doen. Thuis achter de geraniums zitten is niets voor mij. Vanuit mijn vroegere werk heb ik veel kennis en ervaring met computers. Dat zet ik graag in om anderen te helpen. Dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, kunnen iemand anders veel moeite kosten. Ik vind het leuk om hen vooruit te helpen. Ik zit 9 dagdelen per week in de bibliotheek. We bieden cursussen aan en hebben een digicafĆ©. Daarbij kunnen mensen vragen stellen op inloop en kan ik ze helpen met problemen waar ze op dat moment tegenaan lopen. Ik heb nog nooit iemand hoeven wegsturen, omdat het niet is gelukt. Gelukkig heb ik altijd alles kunnen uitleggen. Daarbij heb ik veel geduld. Ik leg het 20 keer opnieuw uit als het moet. En ook bij de 20ste keer blijf ik lachen. Blije gezichten, daar doe je het voor! Er komen diverse mensen langs. Dit zijn echt niet enkel senioren. Ik vind het belangrijk om mensen te stimuleren om digitaal te gaan. Dat is hard nodig om mee te kunnen met de maatschappij. Er zijn een hoop mensen die daar tegenaan lopen. Hoe moet ik internetbankieren? Hoe bestel ik een treinkaartje? Hoe zorg ik ervoor dat ik veilig internet? Ik help die mensen er graag mee! Daar houd ik een goed gevoel aan over. Daarnaast krijg ik er een hoop plezier en gezelligheid voor terug. Er is altijd ruimte voor een kop koffie en een praatje. Voor onze cursus is zelf een wachtlijst. Dat geeft aan hoe belangrijk het is. Ik ben echt heel blij met dit vrijwilligerswerk. Ik vind het laagdrempelig en leuk om te doen. Een mooi voorbeeld is dat ik ooit een oudere mevrouw heb geholpen om voor het eerst te Skypen met haar kleinkind. Dat zorgde voor tranen. Zo mooi om te zien! Wil je weten welke vacatures er momenteel open staan bij Bibliotheek Rotterdam?Ā Bekijk ze hier. Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal