Van nulpunt naar 2.0 met jan
Jan heeft zijn hele leven in de ICT gewerkt. Nu help hij senioren thuis bij hun digitale zelfredzaamheid; mobieltje, tablet, iPad of PC. In 2014 startte Jan als vrijwilliger bij Seniorweb met het verzorgen van groepslessen. Bij Seniorweb, kun je voor hulp omtrent digitale vraagstukken terecht. Daar kan je lid van worden en de hulpvraag melden. De regiocoördinator zoekt daar de juiste vrijwilliger bij. Het doel is zelfredzaamheid en de hulp is puur praktisch. Zoals helpen bij DigiD, het oplossen van computerproblemen maar ook het leren omgaan met een programma.
"Mensen vanuit het niets naar 2.0 brengen! hoe mooi is dat..."
Omdat Jan een band opbouwt met zijn klanten, houdt hij zoveel mogelijk dezelfde adressen. Het is echt een uitdaging om het vertrouwen te winnen van mensen die zo vertwijfeld en bang zijn van alle digitale dingen. En… dat lukt ook! Na een bezoek maakt Jan een rapportage voor Seniorweb. Je beëindigt de hulp pas als de senior echt ‘het kunstje kent’. Jan vindt het heerlijk om mensen te helpen! Hoe stelt de ander zich naar mij op? Waar vindt hij het contactpunt? Senioren veranderen niet zomaar. Na afloop stuurt Jan haast altijd een summiere handleiding. ‘Ik doe 2 á 3 bezoeken per week.’ Een bezoek is maximaal 2,5 uur vanwege de grote inspanning.
Tentoonstelling Zilvergoud
Bezoek de zilvergoud tentoonstelling in de centrale bibliotheek van Rotterdam en ontdek meer inspirerende verhalen van mensen die zich inzetten voor een goed doel. Lees hoe zij anderen helpen en een steentje bijdragen aan hun omgeving. Hun verhalen laten zien dat iedereen een verschil kan maken, groot of klein.
Meneer Jansen en zijn vrouw
meneer jansen en zijn vrouw Meneer Jansen (85 jaar) zorgt al jaren voor zijn vrouw. Zij is slecht ter been waardoor zij hulp nodig heeft bij de dagelijkse dingen. Meneer Jansen moet aan zijn hand geopereerd worden en belt met een dringende vraag naar Mantelfoon: ‘Wie kan mij helpen bij de zorg voor mijn vrouw als ik zelf geopereerd word en moet revalideren?’Meneer Jansen belt met Mantelfoon en krijgt de telefoniste aan de telefoon waaraan hij zijn situatie uitlegt. Binnenkort kan hij tijdelijk niet voor zijn vrouw zorgen en dat zorgt voor veel onrust. De telefoniste luistert goed naar zijn verhaal en stelt voor dat hij teruggebeld wordt door één van de mantelzorgcoaches van Mantelfoon. Samen kunnen ze dan bekijken welke mogelijkheden er voor vervangende mantelzorg zijn. ‘Wie zorgt er voor mijn zieke vrouw als ik dat niet kan doen?’ Mantelzorgcoach Janine belt meneer Jansen op en samen brengen ze de situatie in kaart. Het echtpaar krijgt nog geen huishoudelijke ondersteuning. Via het Wmo loket van de gemeente kan dit aangevraagd worden, maar dat duurt wel een aantal weken, vertelt Janine aan meneer Jansen. Ook nemen ze het netwerk van het echtpaar onder de loep, maar niemand lijkt beschikbaar om tijdelijk bij te springen. ‘Mijn kinderen doen al zoveel voor ons en ik kan en wil ze echt niet vragen om nóg meer voor ons te doen’, zegt meneer Jansen.Janine vertelt meneer Jansen over vervangende zorg door een vrijwilliger via het vrijwilligersplatform Zorgzaam010. Op dit platform zijn vrijwilligers te vinden die mantelzorg (tijdelijk) over kunnen nemen waardoor de mantelzorger meer tijd en ruimte voor zichzelf kan krijgen. Of zoals in het geval van het echtpaar Jansen, tijdelijke ondersteuning na de handoperatie. De vrijwilliger van Zorgzaam010 kan lichte huishoudelijke taken overnemen, boodschappen doen én een maatje zijn. Meneer Jansen is dankbaar: ‘Wat fijn dat er mensen zijn die de ander willen helpen op momenten dat dat even nodig is. Ik weet nu waar ik terecht kan en heb er vertrouwen in. Nu ik weet dat ik via Zorgzaam010 een vrijwilliger kan vinden om ons te helpen, kan ik met een gerust gevoel de operatie ondergaan’. Wil je meer weten over de dienstverlening van Mantelfoon én verhalen van andere mantelzorgers lezen? Je leest er alles over in het Mantelfoon Magazine. Klik hier om het Mantelfoon Magazine online te lezen of stuur een mail naar [email protected] en ontvang het magazine in je brievenbus.
Lees het verhaal